Regenboogmaand: Interview met Barbara Oud

Publicatiedatum: 
8 okt 2019
Tijdens de Regenboogmaand interviewen we mensen die zich hard maken voor de LHBTI (lesbische, homoseksuele, biseksuele, transgender en intersekse) gemeenschap. Iemand die zich inzet door te schrijven, te strijden, te verbinden of te vertellen. Deze maand zetten we ze graag in de schijnwerpers.


Barbara Oud. Foto door Julia Oud/Yellow Leaf Creatives

We trappen af met Barbara Oud. Deze 28-jarige Purmerendse houdt zich professioneel bezig met seksuele en genderdiversiteit. Hoe precies? Dat legt ze graag uit. Barbara: “Ik ben coördinator LHBTI inclusieve scholen. Dit betekent dat ik op middelbare scholen bekijk hoe seksuele oriëntatie en gender een rol spelen. Wordt er voorlichting gegeven? Op welke manier? Is er in het beleid van de school aandacht voor deze thema’s? Het is belangrijk dat scholen aandacht besteden aan seksuele oriëntatie en gender, zodat alle leerlingen zich op school veilig kunnen voelen. Stel je bent 15 en je komt er achter dat je homo bent. Dat kan best wel even lastig zijn. Het helpt enorm als je weet dat je op school jezelf kan zijn, doordat er op school open en positief gesproken wordt over homo zijn. Als coördinator bekijk ik met scholen samen wat er gedaan kan worden om diversiteit steeds beter een plek te geven in de school. Ook overleg ik met de voorlichters, de gemeente en de politie. Allemaal om ervoor te zorgen dat iedereen zichzelf kan zijn op school, of je nu homo, bi of hetero bent, en wat je gender ook is.

Naast mijn werk als coördinator in Purmerend ben ik voorzitter van Bi+ Nederland. Die organisatie zet zich in voor mensen die op meer dan één geslacht of gender vallen.  Ook ben ik onderdeel van het bestuur van Stichting Ondersteboven.”

Barbara is zelf biseksueel. Vanuit eigen ervaring en interesse is ze dit carrièrepad gaan volgen. Barbara: “Ik heb zelf ook op de middelbare school gezeten in Purmerend. Hier zag ik al hoe weinig aandacht er was voor diversiteit, laat staan binnen het LHBTI spectrum. Ik besloot Algemene Sociale Wetenschappen te studeren, om me daarna te specialiseren via een master Gender Studies. Nu kan ik met mijn ervaring en kennis ervoor zorgen dat de leerlingen van nu méér in aanraking komen met diversiteit in oriëntatie, identiteit en gender. Er gebeurt al veel binnen de Purmerendse scholen – men doet echt hun best hoor! Maar elke instelling heeft blinde vlekken. Dat proberen wij aan te stippen.”

Wat kan een school, of andere organisatie, dan doen om te werken aan hun diversiteit? Barbara: “Denk bij een school aan de boekenlijst – wat voor boeken staan hierop? Zijn alle hoofdpersonen hetero, of zijn er ook boeken waarin een homo, bi of transgender de hoofdpersoon is? Bekijk ook eens de kunst aan de muur. Zien we hier telkens alleen man en vrouw? Kleine stapjes kunnen al een groot verschil maken.”

Ten slotte vragen we Barbara of ze nog iets wil meegeven. Iets waar we deze maand misschien allemaal wat meer bij stil kunnen staan. Barbara: “Ik denk dat het belangrijk is dat mensen zich meer bewust worden van het feit dat diversiteit iets is dat je met z’n allen maakt. Iemand die hetero is heeft net zozeer een seksuele oriëntatie als iemand die homo of bi is, dus maakt dat ons niet veel anders van elkaar. Daarom kunnen we allemaal misschien een extra stapje zetten om ervoor te zorgen dat iedereen zich thuis voelt, ook in Purmerend.”