De aanslag gemeentelijke heffingen komt eraan

Publicatiedatum: 
25 feb 2021
Vanaf 26 februari ontvangt u de aanslag gemeentelijke heffingen, met daarop o.a. de onroerendzaakbelasting, op de mat of in uw Berichtenbox op MijnOverheid.nl. Hoe zit het ook alweer met de WOZ, OZB en onze telefonische bereikbaarheid?

Hoe wordt de WOZ-waarde van uw woning bepaald?

De WOZ-waarde wordt elk jaar opnieuw bepaald. Dit gebeurt op basis van verkoopcijfers van vergelijkbare woningen die rond de waardepeildatum 1 januari 2020 zijn verkocht. Ook uw eigen aankoopbedrag en wijzigingen aan uw woning/object, zoals uitbouwen en verbouwingen, tellen mee. Afgelopen jaren zijn de huizenprijzen gestegen, waardoor de WOZ-waarde gemiddeld genomen hoger is dan het jaar ervoor.

Wat gaat u aan OZB (onroerendzaakbelasting) betalen en hoe is dit bedrag berekend?

Dat leggen we met een voorbeeld aan u uit.

In dit voorbeeld is de WOZ-waarde van de woning in 2021 € 280.000. Dit bedrag gebruiken wij om de onroerendzaakbelasting (OZB) uit te rekenen. De OZB is namelijk een percentage van de WOZ-waarde van de woning: het OZB tarief. Dit tarief is dit jaar 0,0896%. Hierna volgt er een rekensom:

€280.000 (de WOZ-waarde) x 0,0896% (OZB tarief) = € 250,88 (bedrag te betalen OZB)

Taxatieverslag

Het taxatieverslag van uw woning kunt u inzien via www.belastingenpurmerend.nl. Hierin vindt u de gegevens waarop de WOZ-waarde is gebaseerd. Om in te loggen heeft een DigiD nodig. Heeft u geen DigiD inlogcode? Dan kunt u het taxatieverslag opvragen bij team Belastingen via (0299) 452 452 of belastingen@purmerend.nl.

Heeft u vragen over uw aanslag of de hoogte van uw WOZ-waarde? Bel ons!

We nemen deze graag met u door. Ook als u vindt dat de WOZ-waarde onjuist is vastgesteld. Bij een vraag over de WOZ-waarde noteert de medewerker belastingen uw vraag en legt deze voor aan de taxateur. De taxateur neemt daarna binnen drie weken telefonisch contact met u op.

Om u goed te woord te kunnen staan, hebben we onze telefonische bereikbaarheid twee weken lang verruimd. U kunt ons bereiken op het nummer (0299) 452 452.

  • op vrijdag 26 februari van 9.00 tot 16.00 uur.
  • op maandag 1 maart tot en met donderdag 4 maart: van 9.00 tot 20.00 uur
  • op vrijdag 5 maart: van 9.00 tot 16.00 uur.
  • op maandag 8 maart tot en met donderdag 11 maart : van 9.00 tot 18.00 uur.
  • op vrijdag 12 maart: van 9.00 tot 16.00 uur.

Na deze twee weken zijn we weer volgens normale tijden bereikbaar. Deze kunt u bekijken door hier te klikken.