Stemmen tellen en uitslag 2024

Op de verkiezingsdag, donderdag 6 juni 2024, sluiten de stembureaus om 21.00 uur en starten we met tellen. Eerst alle stempassen, kiezerspassen en volmachten. Het totaal is het aantal kiezers dat is toegelaten tot de stemming. Alle tellingen zijn openbaar en toegankelijk voor belangstellenden.

Het tellen van de stemmen gaat in Purmerend als volgt:

1. De stembus(sen) wordt geopend en geleegd.
  2. De stembiljetten worden opengevouwen en gesorteerd per partij.
  3. Het aantal uitgebrachte stemmen per partij wordt geteld.
  4. De totalen worden genoteerd in het proces-verbaal.

Centraal tellen

Op de verkiezingsavond van donderdag 6 juni worden alleen de uitgebrachte stemmen per partij geteld.

Op vrijdag 7 juni (de dag na de verkiezingen) worden de stemmen per kandidaat centraal geteld. Het Gemeentelijk Stembureau doet dit vanaf 9.00 uur in openbare zitting in de Raadzaal van het stadhuis. Als alle stemmen geteld zijn, wordt de zitting geschorst.

Alle tellingen zijn openbaar en toegankelijk voor belangstellenden.

Bekendmaking van de uitslag

Gemeenten mogen de (voorlopige) uitslag pas bekendmaken als alle stembussen in alle lidstaten van Europa zijn gesloten. Zo worden verkiezingen in andere EU-landen niet beïnvloedt. Omdat in sommige EU-landen nog op zondag 9 juni wordt gestemd, is de uitslag niet eerder bekend dan maandag 10 juni.

Op maandag 10 juni hervat het Gemeentelijk Stembureau om 10.00 uur de openbare zitting en stelt de uitslag van Purmerend vast. Als alle gemeenten in Nederland de uitslag bekend gemaakt hebben, wordt deze definitief vastgesteld door de Kiesraad.