Iemand anders laten stemmen 2024

Kunt u niet stemmen omdat u bijvoorbeeld ziek bent of op vakantie in het buitenland? Dan kunt u iemand anders vragen om voor u te stemmen. Dit heet machtigen.

Let op: Alleen u beslist of u iemand anders een volmacht wil geven.

Het is niet toegestaan (en zelfs strafbaar) om andere kiezers te vragen om een volmacht te geven.

U kunt op 2 manieren iemand vragen om voor u te stemmen:
1. via uw stempas (onderhandse volmacht)
2. via een machtigingsformulier (schriftelijke volmacht)

De persoon die voor u gaat stemmen mag per verkiezing maximaal 2 volmachten aannemen. Deze volmachtstemmen moet de kiezer tegelijkertijd met de eigen stem uitbrengen.

Iemand machtigen via de stempas kunt u bijvoorbeeld doen als u ziek bent op de dag dat u wilt stemmen.

U mag zelf kiezen wie u machtigt. De persoon die voor u stemt (de gemachtigde) moet:

• kiesgerechtigd zijn
  • in de gemeente Purmerend wonen
  • uw stem tegelijk met de eigen stem uitbrengen.

Iemand machtigen via uw stempas werkt zo:

• U vult de achterkant van uw stempas in. Doe dit samen met de persoon die u wilt machtigen, dan weet u zeker dat u de juiste persoon machtigt. Vergeet uw handtekening niet.
  • U vertelt aan de gemachtigde op waarop hij/zij namens u gaat stemmen.
  • Geef de gemachtigde uw stempas en een kopie van uw identiteitsbewijs mee. Dit mag ook een goed leesbare foto van uw identiteitsbewijs op een mobiele telefoon of tablet zijn.
  • De gemachtigde laat (de kopie van) uw identiteitsbewijs zien op het stembureau. De gemachtigde moet ook het eigen identiteitsbewijs laten zien.

U kunt ook een andere kiezer machtigen om voor u te stemmen via een machtigingsformulier. Dit heet een schriftelijke volmacht. U moet hiervoor een L8-formulier downloaden. Print dit uit en vul dit in samen met de persoon die u machtigt.

Met een schriftelijke volmacht kunt u iemand uit dezelfde gemeente of een andere gemeente machtigen om voor u te stemmen. Deze persoon hoeft, anders dan bij de onderhandse volmacht, niet in dezelfde gemeente te wonen als u.

Wanneer gebruik ik een schriftelijke volmacht?

Een schriftelijke volmacht kunt u bijvoorbeeld gebruiken als:

• u op de dag dat u kan stemmen niet in de gemeente bent. Bijvoorbeeld omdat u op vakantie bent of omdat u vanwege uw werk in het buitenland zit.
  • u geen kopie van uw identiteitsbewijs mee kan geven. Bijvoorbeeld omdat uw identiteitsbewijs langer dan 5 jaar verlopen is en u niet meer op tijd een nieuw identiteitsbewijs kan aanvragen.

Wie mag voor mij stemmen?

De persoon die voor u stemt (de gemachtigde) moet:

• kiesgerechtigd zijn
  • uw stem tegelijk met de eigen stem uitbrengen.

Hoe machtig ik iemand?

Iemand machtigen met een machtigingsformulier werkt zo:

• U en de persoon die voor u gaat stemmen (de gemachtigde) vullen het formulier in. Laat eerst degene die u wilt machtigen het formulier invullen voordat u dat zelf doet. Zo weet u zeker dat u de juiste persoon machtigt. Vergeet allebei niet te ondertekenen. U vertelt aan de gemachtigde op waarop hij/zij namens u gaat stemmen.
  • Het formulier moet uiterlijk maandag 3 juni 2024 in bezit zijn van de gemeente Purmerend. U kunt het aan ons mailen, persoonlijk afgeven aan de receptie of per post versturen aan Gemeente Purmerend, Bureau Verkiezingen, Purmersteenweg 42, 1441 DM in Purmerend.
  • De gemachtigde ontvangt per post het volmachtbewijs waarmee deze persoon voor u kan stemmen. U kunt dan niet meer stemmen met uw eigen stempas, omdat deze vervangen is staat dit geregistreerd. Als de gemeente het volmachtbewijs heeft goedgekeurd, kan het niet meer worden ingetrokken.
  • De gemachtigde neemt het schriftelijke volmachtsbewijs mee naar het stembureau. U hoeft geen kopie van uw identiteitsbewijs mee te geven.

Het formulier moet uiterlijk maandag 3 juni 2024 in bezit zijn van de gemeente Purmerend. U kunt het ingevulde L8-formulier aan ons mailen of per post versturen.

Persoonlijk afgeven kan alleen nog tot woensdag 5 juni 12.00 uur bij de balie van Burgerzaken in het stadhuis. U ontvangt dan het schriftelijke volmachtsbewijs direct mee. Hiermee kan de gevolmachtigde voor u stemmen. Hierna kan het volmachtsbewijs niet meer worden ingetrokken. De eerder ontvangen stempas kunt u dan niet meer gebruiken.