Samsung Innovation Campus leidt jongeren op tot tech-professionals voor derde opeenvolgende jaar

jongeren_opleiding_techprofessionals

Na twee uiterst succesvolle edities zet Samsung met trots het baanbrekende Samsung Innovation Campus-programma voort. Dit initiatief, dat jongeren veelal afkomstig uit kansarme situaties, de mogelijkheid biedt om via gaming en game-technologieën te leren coderen, heeft zich bewezen als een waardevolle bron van kennis en kansen. In de afgelopen twee jaar zijn talloze jongeren via dit programma weer op het juiste spoor terecht gekomen; velen van hen hebben vervolgopleidingen gevolgd door hun aangewakkerde interesse, terwijl anderen een carrière in de ICT- en techwereld hebben gevonden.

Het Samsung Innovation Campus-programma breidt zich nu landelijk uit met nieuwe groepen jongeren in Utrecht en Rotterdam, onder de coördinatie van de H20 Esports Campus.

Het pad naar digitale vaardigheden via gaming

De kern van het Samsung Innovation Campus-programma is om de digitale en sociale vaardigheden van jongeren verder te ontwikkelen door middel van gaming. In een intensief cursusprogramma van drie sessies van elk drie uur, leren jongeren onder begeleiding van toptrainers programmeren en krijgen ze een introductie in de wereld van digitaal design en gamestreaming. De games Minecraft en Roblox staan centraal in het curriculum. Sommige deelnemers krijgen daarbij zelfs de mogelijkheid om hun eigen ontworpen game te presenteren aan het einde van het programma. Om het diploma te behalen, moeten deelnemers thuis extra opdrachten en oefeningen uitvoeren. Het beste van alles: deelname aan het programma is kosteloos.

Erik Lauret, CSR & Sustainability Manager Samsung Benelux, benadrukt het belang van dit initiatief: "Met de Samsung Innovation Campus helpen we jongeren om digitaal en sociaal vaardiger te worden. Gaming biedt een toegankelijke manier om digitale, creatieve en sociale vaardigheden te ontwikkelen. Samsung ziet de positieve effecten van gaming en wil hiermee bijdragen aan de ontwikkeling van jongeren en de ondersteuning van de gaming-community."

De brug naar de tech-wereld

In Nederland is er nog steeds een aanzienlijk tekort aan IT-professionals, zoals blijkt uit de Monitor Techniekpact 2020. Meer dan de helft van de IT-vacatures blijft moeilijk in te vullen. Werkgevers realiseren zich echter steeds meer dat goede gamers over vaardigheden beschikken die waardevol zijn voor een tech-carrière. Een sterke speler in Minecraft zou net zo goed een programmeertalent kunnen zijn. De jongeren die nu gamen, zijn de tech-professionals van de toekomst.

Dirk Tuip, Oprichter van de H20 Esports Campus, zegt hierover: "De samenwerking met Samsung is een belangrijke volgende stap in het professionaliseren van de Nederlandse esports en gaming wereld. Het stelt ons in staat om meer jongeren op te leiden en hun talenten te laten ontdekken en verder te ontwikkelen."

Gelijke kansen voor iedereen

Omdat gelijke kansen voor iedereen van groot belang zijn, stimuleert het programma samen met lokale jongerenorganisaties jongeren om deel te nemen aan de workshops. De workshops worden op verantwoorde wijze georganiseerd; met aandacht voor schermtijd, lichaamsbewegingen gezonde snacks en drankjes.

Inschrijven

Jongeren tussen de 12 en 24 jaar oud kunnen zich voor het Samsung Innovation Campus-programma via de website van H20 inschrijven. Voor jongeren onder de 18 jaar is ouderlijke toestemming vereist. De groepen worden ingedeeld op basis van leeftijd.